mallanord

Alla inlägg under januari 2013

Av Malin Nord - 30 januari 2013 16:14

Sitter i soffan, nyduschad och helt slut i kroppen. Var till gymmet direkt efter skolan och körde ett monster pass. 2km jogg plus 45 min på maskinerna. Blev helkropp med fokus på axlar/rygg. Eftersom det är där jag är svagast. Har ökat på tyngderna lite nu och gör fler set. Jag känner verkligen skillnad, nu har jag faktiskt lite muskler! Är nästan lite läskigt att känna magmusklerna. haha.

Har även gått ner lite mer i kalori intag. Tänker lägga mig på 1.350 nu istället för 1.470 Förhoppningsvis gör det att jag inte har "råd" med sötsaker och onyttigheter. Ligger man på runt 1.500 och tränar så har man endå rätt mkt att äta...  


Idag är jag hästfri. Vilket är skönt. Då kan man träna själv utan att behöva stressa. Jag är så himla nöjd över min situation nu. Är så jäkla skönt att kunna rida ett par ggr i veckan när man känner för det. Ingen press på att hålla en tävlingskondition på hästen. Med Ture så är det ändå en utmaning. Fast en långsam sådan. Spöregnar det eller är svinkallt så måste man inte ge sig ut. Ture är dessutom så extremt okomplicerad. Att kunna ta in honom själv i stallet, rida ut själv utan att behöva vara rädd för att ramla av, han springer inte i hagen, han behöver inga benskydd dygnet runt. Lätt att lasta, sko, klippa you name it!

Jag behöver inte oroa mig för honom lika mkt som jag gjorde för Nikke. Jag behöver inte rida varje dag. Jag har tid för skolan och kan satsta lite på träna upp min egen kropp.


Det roliga är att Ture har väldigt goda chanser att kunna gå lite lokala dressyr och hopptävlingar i framtiden och han är så oförstörd så jag kan forma honom som jag vill. Den största skillnaden nu är att jag vill åka ut till stallet och ser verkligen fram emot våren och sommaren. Även om det är kul att tävla så känner jag nu att det är viktigare för mig att ha kul och bara träna. Vi kommer säkert vara med på lite klubbtävlingar så småningom och så fort Lillan är igång så kan jag börja hoppa med henne nån gång i veckan också. Så tävla kommer jag göra lite i alla fall.

Med Ture kan jag ju även utnyttja grannens ridbana lite mer, Nikke kunde ju inte gå så mkt där pga senskadan.

Så småning om kommer vi även kanske kunna lasta två hästar när vi ska tävla och träna!     Då kommer man kunna hålla i gång på vinterhalvåret på ett helt annat sätt. Skulle va awesome!

 


Känns sjukt att kl bara är 17 och jag har inget jag måste göra förutom att läsa lite i min kursbok. Sweet! and I like!       

Av Malin Nord - 30 januari 2013 10:24

Hitta en passande bild i min nya bok "unghästens utbildning".
Bilden beskriver Tures problem exakt!

Av Malin Nord - 29 januari 2013 21:06

Idag blev det 30 min skrittur med Ture. Var väldigt lägligt att han fick skor igår. Hade inte kunnat rida alls annars. Glansis på vissa ställen. Som vanligt så skritta han i turbo fart och var spänd. Men när vi vände och red hem så släppte det helt plötsligt och han sakta ner lite och det gick att jobba honom.

Väl hemma så red både jag och Anne-sofie runt på volten utanför huset. Då var han helt han helt avslappnad och gick i form. Han lär sig verkligen fort. Men nu är det bara att fortsätta jobba honom i skritt. Stretsha honom o bakbenen sen och i sidorna. Ska göra det efter varje gång jag ridit nu.

Är sugen på åka till ridhuset snart igen och vekligen låta honom jobba lite med tömkörning. Få han lite svettig! Får se när det blir.

Av Malin Nord - 29 januari 2013 10:37

Ture gick ju igenom böjprovet utan anmärkning. Men han var ganska öm över ryggen. Musklerna vid manken, eller där sadeln legat ungf. Han går ju lite ojämnt speciellt på volten. Hovlagaren sa även att han hade belastat höger bakben mkt mer och var väldigt nedsliten på utsidan av hoven. Har provat hans egna sadel och den ligger hyfsat, men jag tror att den är lite för tunn i bossorna och ngt för smal. Att han har ont i ryggen kan ju bero på massa saker. Bett, sadel, oskodd, ont nån annanstans. Men jag tror att det kommer från att han höjer huvudet och spänner sig = sänker ryggen. Är nog väldigt viktigt att man har rätt sorts bett på honom och att man jobbar varje minut för att han ska slappna av. Så om ni undrar varför jag inte rider så överdrivet mkt så vet ni nu varför.


Eftersom jag endå måste börja om från början och jobba honom från marken i och med att han inte har ngn överlinje. Så gick jag med på att ta honom på foder i alla fall. Ryggont ska ju tränas bort, i alla fall när det handlar om muskler som i Tures fall. Så nu är jag lite brydd om vilken sadel jag ska skaffa till honom. Tänker bara använda sensation sadeln tills han får lite mer ryggmuskler. Men sen behöver jag en hoppsadel. Min morris and nolan passar ju nu. (har dock inte ridit i den än) Men när han blir lite mer muskladd så kommer den nog inte passa. Känns inte som nån ide att köpa en sadel till honom nu ändå. Tror det är bättre att vänta tills han fått ordentligt med muskler. Hans sadel läge är ganska långt bak och det betyder att jag kommer behöva en rätt bred sadel.

Men är lite inne på en Bates momentum med luft stoppning eller en wintec pro hopp med ull eller luft.

Dessa går även att byta bomvidd på (med koppjärn) och det gillar jag!


Bates Momentum

 

 

Wintec Pro Jump

 

 

Av Malin Nord - 28 januari 2013 22:35

Idag fick Ture skor! Fyrbroddat och snösulor. Skönt, nu kan man rida utan problem!

På em åkte vi till börjes i bro. Fick med mig ett ulltäcke och ett regntäcke. Satt super bra på honom.
I morgon är det skola till 12 sen ska jag rida ut pp Ture.

Av Malin Nord - 27 januari 2013 16:38

Har precis vaknat upp efter en underbar powernap. Var så trött så sov typ 3 timmar. Men så kan det vara ibland!


Vi var till ridhuset med Ture i morse. Longerade först i båda varven men inspänningtyglar. Han gick riktigt bra mot slutet när han slappnade av lite mer. Hade väldigt löst inspännt, bara så att han skulle söka sig neråt och det gjorde han på ett avslappnat sätt också. Tog även lite trav och då fick han kämpa lite mer med formen men i höger varav så gick han studtals rätt. Man märker att han är väldigt arbetsvillig och vill göra rätt. =)


Sen gick vi över till att löshoppa. Gick över bommarna först och då var han lite tittig. Men det släppte väldigt fort. Han drog gärnet över bommarna först och bara slängde sig över. Men sen lugnade han ner sig lite och galopperade över fint. Höjde upp sista hindret till ca 40 cm och då hoppa han fint. Han tyckte det var så kul så när jag skulle fåga honom så sprang han förbi mig och tog ett varv extra. haha! Han tyckte det var jättekul! Tycker han hade riktigt bra hopptekning också. Hoppade med ryggen och öppnade upp bra i bak. Han var defn inte tittig på hinder när han väl hoppade. Så det ska bli kul att se hur pass bra "hopphäst" han kan bli. =D


Film från idag



Nu ska jag snart äta vofflor, mums! Stannar här i ekbolanda för hovlagaren hörde av sig om att han hade fått återbud så han kunde komma och sko Ture i morgon! Perfekt! Då hinner han få skor innan det börjar smälta och bli is. Ska nämligen bli upp till 6 grader varmt i nästa vecka. Så förvänta er glansis!


Go kväll!

Av Malin Nord - 26 januari 2013 23:49

Efter att ha sovit och segat fram till kl 13 (var ofantligt trött hela fm) så fick jag helt plötsligt ett ryck och storstädade lägenheten och lagade mat! Har verkligen inte orkat göra nånting senaste veckorna. All energi har gått åt att tänka på Nikke. Jag förstår verkligen att det måste vara jobbigt att ha nån typ av psykisk sjukdom. Man fungerar verkligen inte normalt när man har det jobbigt psykiskt. Saker som att städa och laga mat känns som ett ENORMT jobbigt företag. 

Just nu känns det som att livet precis kommit tillbaka och jag känner mig inte ledsen så länge jag inte tittar på foton/filmer på Nikke. Så jag tror jag ska vänta med att göra det.


Åkte i alla fall till ekbolanda på em och har sedan suttit i typ 4 timmar och gjort klart en inlämningsuppgift. Phu. Det var minst sagt tråkigt. Jävligt svårt också. Men nu är det i alla fall klart och jag kan slappna av fram tills på tisdag. Ska läsa lite i litteraturen bara. Men det är ingen panik med det. Vi kommer ju ha grupparbeten nu hela våren och det kommer vara ganska mkt svårare nu så det gäller att hänga med!


Idag har Ture fått vila. Men i morgon ska vi åka till ridhuset med honom. Blir lite longering och sen löshoppning! =) Han är tydligen löshoppad förut, upp till 1.10, så det verkar ju lovande. Men det är ju tveksamt eftersom han inte har styrka i galoppen riktigt än. Jag tänkter mest låta han skutta över bommar första gångerna, så han inte blir rädd eller osäker. Vänja honom försiktigt helt enkelt.


Liten filmsnutt från när jag longerade i tisdags.



Ture efter klippning =)

 


Av Malin Nord - 25 januari 2013 20:04

"Ledig dag" från skolan. Har en inlämningsuppgift att göra klart tills på tis kl 16 så måste sitta och plugga i helgen. Är ju ledig fram tills tisdag så jag har ju tid i alla fall. Känner mig allmänt förvirrad ang skolan nu. Verkar vara så sjukt mkt vi ska hinna med närmsta månaden så jag undrar om det kommer ens gå. Just nu går vi Vetenskapliga metoder och Folkhälsovetenskap samtidigt. 

Där vi även ska göra en vetenskaplig studie. Phu..


I dag har jag i alla fall varit hos Ture! Jag red ut på vägen och mamma gick med. Ture va super pigg i skritten och rivstartade från stallet. Hade vanligt tredelat bett på honom och han funkade jätte bra på det. Hade mitt tredelade anatomiska med fasta ringar. 

Märkte att han stressade lite mkt så fort jag tog tyglarna. Speciellt när jag bad honom stanna, då blev han trilsk och körde upp huvudet och fortsatte gå. Han har en tendens att bita sig fast i höger tygel och sen skjuta ut bogen. Men då tvingade jag honom att gå på en liten volt i höger varv tills han slutade tränga in bogen och slappnade av. Mot slutet av ridturen så blev han riktigt lösgjord faktiskt. Han var inte alls speciellt stel i sidorna. Han sökte sig neråt och tog stöd på bettet. Böjde honom lite lätt i sidorna också. 


Fick en helt annan känsla när jag provred honom. Då var han väldigt stum i munnen och gick med huvudet högt. Men han kanske var lite spänd då eftersom han var i ridhuset för första gången. Jag tror dessutom att han kommer röra sig mkt bättre när han får skor på sig. För nu tar han väldigt korta steg och går lite spänt. Men tror också att han kan röra sig bättre och mer fritt i bomlösa dressyrsadeln det är därför han helt plötsligt är lätt att böja och sänker huvudet lite. Han kan slappna av ordentligt i ryggen.

Jag är i alla fall possitivt överraskad av ridturen idag. Jag tror inte att han behöver så mkt grundridning som jag hade tänkt mig. Han känns väldigt lite som en travhäst. Tycker inte nånting påminner om att han är travare. Känns mer som att rida på en ponny. =)  Kul också att han är så pigg och framåt samt att han har lätt för att lära sig och inte är nå tjurig eller tvär. Toppen temperament verkligen! 


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards