mallanord

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Ridhuset

Av Malin Nord - 26 februari 2013 18:48

Idag var jag och mamma med Ture till ridhuset. Jag red lite dressyr med fokus på att få honom lugn och i en låg rund form.

Han var dock jätte spänd mest hela tiden och bara gick med hög nacke och bakom hand. Stressig kan man kort säga. 

Däremot så släppte det nästan helt de sista 5 minutrarna. Då började han frusta och kortade steget. Han kom in i en lugn jämn rytm och sänkte huvudet ordentligt. Då berömde jag massor. Sen efter ett par varv så avslutade vi. 

Jo! Vi travade över två bommar ett par ggr också. =) Gick hur bra som helst, som om han inte gjort nåt annat! 


Jag har nu nästan luskat ut vad som är problemet med Tures ojämna trav. När man rider honom så vinklar han in bäckenet till höger, det är därför det inte syns nåt i höger varv men när man rider i vänster varv så blir det ojämn eftersom han inte kan sträcka ut höger benet när han måste gå på voltspår. Det förklarar också varför han belastar utsidan på höger bakhov mkt mer, och varför han har en mkt större rumpmuskel på vänster "skinka". 


Här är min snygga tolkning av Ture:

 

 


Han går alltså och vinklar bäckenet till höger oavsett vilket varv man går i eller om man rider rakt fram.

Sen kommer ju frågan varför han går så här? Kommer det från travet? Har han gått och spänt sig? Har han gjort sig illa? 

Det som jag har märkt är att han går väldigt mkt bättre nu än vad han gjorde i början. När jag väl rider nu så känner jag nästan ingenting förutom att han vill putta in rumpan i höger varv. 

När jag tänker efter så var Nikke precis likadan! Han gick med rumpan in fast skillnaden var att han gjorde det åt båda hållen. Men han var precis som med Ture, svårare för vänster varv.

Som ett sätt att kompensera för att han inte var rakriktad och hade inte strykan att trampa under sig.

Ture rör sig ungefär som Lettir (mammas häst) gör nu. Lettir kan dessutom inte galoppera i höger varv.

Han har ju varit inne på ultuna flera ggr och han är tom scintad. Men utan att hitta varesig smärta eller skelett problem. Rådet då blev träning för att bygga upp honom.

Men självklart så undrar man ju om Ture kanske har ont och att det kanske är därför han rör sig som han gör. Men skulle det varit nåt med lederna så borde det ha kommit fram på böjprovet. Där var han helt utan anmärkning. Han är dessutom aldrig gallig nånstans. Brukar känna igenom honom varje dag väldigt noga. I hagen springer han och busar, när jag rider så är han pigg och framåt. Han protesterar aldrig. Är inte öm någonstans. Inte sned i ryggmusklerna. 


Så min magkänsla säger att han bara inte har lärt sig hur han ska bära sig med ryttare och har gått så där för att kompensera. Sen har han fått muskler som förstärker detta rörelsemönster. Frågan nu är bara hur man ska få honom rak?

Ska även kontakta min veterinär och rådfråga henne. Men antagligen så blir det enträget dressyr arbete för att få honom rak. Göra honom liksidig och få bort dom muskler som gör att han rör sig så här. 


 
 
Ingen bild

Mamzellen

27 februari 2013 07:21

Tror att du har ritat en perfekt getabock : ) Annars ser Ture riktigt fin ut. Man ser skillnad på honom nästan varje gång du rider. Vad ska det bli av denna lilla "gosse" : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards