mallanord

Direktlänk till inlägg 22 februari 2013

Fredag och lov!

Av Malin Nord - 22 februari 2013 09:14

Igår red jag och mamma ut. Blev skritt och trav på vallen. Vår granne har ju plogat en "väg" runt hela vallen så det blir nästen som en travbana. =) I alla fall är det vad Ture tror.

Men igår var Ture som en annan häst! Han drog ingenting, var avslappnad redan från början av passet och när vi travade så sökte han sig neråt alldeles själv. Jag testade även lite fattningar och avsakningar i från skritt till trav. Vilket han verkligen behöver träna på. Men han gjorde dom jätte bra sen. Han är så lyhörd och känslig för skänkel, är nästan lika känslig som Nikke va.


Tänkte i dag att det kanske är lite tjatigt att jag bara rider på vallen hela tiden. Men sen igår när jag red så kunde jag känna att han blivit mer liksidig och att han faktiskt blivit starkare i kroppen. Så jag tror egentligen detta är precis vad han behöver. Tränas raktfram så han blir rakriktad och mer liksidig. Sen såklart så skadar det inte att skritta ute i skogen. Men senaste veckorna så har det varit så jäkla mkt snö så man inte ser vart alla stenar och gropar är. Tycker det är lite läskigt att gå i skogen då. Men nu har det ju töat lite så kanske ska gå kolla en sväng i skogen idag, för att se hur det ser ut.


Nu har jag haft Ture i en månad och jag tycker att han har gjort stora framsteg. Det är kul att han utvecklas! Är så himla kul att skola om en travare igen. Man får verkligen använda sin fantasi och lösa problem när man skaffar sig en travare. Men det är så jäkla kul! Det är så kul när man själv har sin bild av hur hästen kommer se ut i framtiden, medans alla andra bara ser en tanig travhäst, jag vet att Ture kommer kunna bli jätte fin. Det är bara för mig att se till att han blir det.


Av min erfarenhet så genomgår travaren tre olika stadier.

Först inridningsfasen; travaren lärt sig att gå i form och satt någerlunda ridhästmuskler men galoppen brukar vara obefintlig eller väldigt knackig, ridmässigt kan dom inte bära sig så bra.

Sen kommer Ridtravarfasen; Här har travaren blivit så gott som fullt ridbar. Bär sig i galoppen, går i form, kan div dressyr rörelser. Hoppar utan större problem. Däremot måste man ständigt underhålla träningen för att bibehålla allt.

Sist av allt kommer fulländadridhäst fasen! Här är travaren som vilken ridhäst som helst. Allt sitter, galopp, samling bärighet osv. Man behöver inte träna konternuerligt för att allt grundläggande ska sitta. Hela hästens musklemassa och rörelsemönster är "ridhäst". Allt travhäst ursprung är borta.

Det är denna fas som Lilllan precis har hamnat i. Men den kom relativt nyligen. Efter att hon lärt sig hoppa ordentligt. Nu har Lillan varit ridhäst i ca 5 år och det är en ganska rimligt tid för att bygga om en travhäst helt till att bli ridhäst.


Sen kan ju vissa travare ha svårare för sig p.g.a exteriör men min erfarenhet är mest att det är bara gångarterna som påverkas. Alla travare kan få bärighet i sina gångarter. Men sen att dom inte rör sig som Briar är väl en annan sak. =)

Ang Ture och hans galopp. Så har jag den inställningen att så länge han inte kan bära sig och gå i korrekt form i trav, så är det inte ens någon ide att jag tränar på galoppen. Jag tjänar ingenting på att fläng-galoppera i 190 på fälten, speciellt eftersom jag vet att han kan redan båda galopperna under ryttare, jag testade ju när jag provred honom. Jag tänker göra som jag gjorde med min förra travare. Träna upp styrkan i trav och sen helt plötsligt en vacker dag när man rider så väljer han galoppera lugnt. Ture kommer nog inte ens vara svår att lära, han vill ju helst galoppera hela tiden. ;)


Lillan, no longer travhäst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards