mallanord

Alla inlägg den 16 februari 2013

Av Malin Nord - 16 februari 2013 09:47

Mitt mål med Ture är ju att han ska kunna gå lite hopptävlingar på lokal nivå. Nu är det ju så att han är travare och inte nog med det så har jag ingen aning om i fall han kommer tycka det är kul överhuvudtaget. Men nu tog jag mig inte an honom bara för att jag vill tävla, då hade man ju kanske tagit en häst som var mer säker, utan det roliga som jag strävar efter är just att se om det går att få honom till en hopphäst. Det är själva utmaningen!


Men av min erfarenhet av ridning, hoppning och av att rida travare har gett mig ganska mkt kött på benen. Jag vet hur jag ska börja om från början, är man tålmodig och inte har för bråttom så kan man få vilken häst som helst att gilla hoppning. Det som får mig att tro på Ture är dels hans exteriör. Raka haser, kort kropp med långa ben, välansatt hals o.sv Ture har sina bakben undersig naturligt vilket många travare inte har. Lillan har väldigt vinklade haser vilket gör att hon har en fantastiskt trav men det gör henne lite framtung i hoppningen. Ture kommer dock aldrig att få samma fina trav som Lillan, den är kort och trippig i stället.

Men Ture har också den där framåtbjudningen och viljan! Det är nästan det viktigaste. Han vill så mkt och det behövs i en hopphäst.


Enligt min filosofi så är det viktigaste för en hopphäst att

1. Vara avspänd

2. Svara för broms och gas


För utan detta kommer man inte kunna hoppa en endaste liten bana. Därför har jag detta i åtanke redan från början nu när jag håller på skolar Ture. Jag vill att han ska vara framåt och pigg men han måste kunna kontrollera sig. Han är väldigt lätt stressad och okonsentrerad. Fast man får tänka på att han är unghäst också. Egentligen har han inte ens fyllt 6 år än.

Så när jag rider honom nu så tränar jag alltid på tempoväxlingar och halvhalter. Lydnad helt enkelt. För jag är en sån ryttare som alltid ställer krav på hästen. Även om dom är väldigt låga för Ture just nu. =)

För en lydig häst är också en säker och pålitlig häst som litar på sin ryttare.


Så det viktigaste jag har framför mig nu är att Ture ska få en grundmuskulatur. Vilket jag sätter genom uteritter i skogen/vallen där han få lyfta benen ordentligt. Men jag måste säga att han har lagt på sig massvis redan! Och jag tror mkt beror på att vi har en så kuperad hage. När jag tog hem Nikke från ett kollektivstall för ett par år sedan så hade han gått i en liten frimärkshage i två år. Han var extremt tanig och det hjälpte inte hur mkt jag än matade honom. Men så efter en månad i hagen här i Ekbolanda så var har fin i kroppen igen! När jag jobbar med Ture nu, alltså med formen och lydnad, så är det alltid bara i skritt. Om jag travar så är det bara raktfram med fokus på att han ska ta stöd på bettet.


Så fort det blir barmark och ridbart på ridbanan så ska jag börja rida med massa bommar. Då kan man börja med det riktiga "hopphäst" arbetet!


 

"Sommar Ture"

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards