mallanord

Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Tränat magmusklerna!

Av Malin Nord - 19 februari 2013 21:14

Är helt slut nu! I alla fall i magmusklerna. Idag red jag och Anne-sofie på vallen. (som vanligt) Men idag gick det faktiskt att trava! =)

Så blev ett par varav trav. Jag försökte få Ture att komma i form och använda bakbenen. Men Ture trodde det var travtävling. Är ju en plogad väg tunt hela vallen och han har verkligen svårt att konsentrera sig när man rider ute. Så det är verkligen bra träning att han får gå mkt ute och att jag kör dressyr på riktigt.


Men hur som helt så fick jag kämpa som fasiken idag. Dragkamp och åter dragkamp. Ture vill springa snabbt och med huvudet högt á la travhäst på solvalla. Men jag vill inte låta honom gå en endaste meter i den formen. Det är bara skadligt. Samtidigt så vet Ture inte hur han ska gå annars. Så han drar, spjärnar och rycker.  Han är så extreeemt stark så även med graman så får jag verkligen ta i så att han inte springer i väg i 190. Hade jag inte haft graman så hade han sprunging runt 15 varv med mig hängandes. Dessutom så spänner han sig till tusen och tror verkligen att det vi ska göra är dra i väg det fortaste vi kan.

Idag så fick jag dock ett genombrott!

Han drog och drog och var så jäkla stark. Men jag gav mig inte utan bara höll emot både händer och höll om med benen. Tillsist så släppte han och sänkte huvudet och då lättade jag direkt. Då gick det upp ett ljus för honom. Så nästa varv så gick han rätt länge i en lägre form och sökte stöd på bettet.


Men tillsist blev han trött och då kände jag att han blev lite frustrerad. Direkt så började han krångla genom att försöka dra sig ut från spåret och nåt konstigt försök till bockspråg. Haha. Men gjorde några fattningar till och berömde ordentligt när han gjorde rätt. Sen gav jag mig. Jag förstår ju hur jobbigt det måste vara för honom att använda dessa obefintliga muskler. Så det är viktigt att jag inte håller på för länge. Korta intervaller räcker än så länge.

Resten av ridturen var han som en dröm! Jätte lydig och kändes mer lösgjord. Men det bästa av allt var att han blev avslappnad och det kändes lite som att han förstod att det är  jag bestämmer ad vi ska göra. Han måste verkligen lära sig att stressa av och lyssna när man rider ut. För när man rider på banan så är han mkt mer avslappnad och konsentrerad.

Jag fick i alla fall ett rejält träningspass av magmusklerna känner jag nu! I dressyr sadeln har man inte så jätte mkt stöd för knäna så det gäller att man kan hålla emot på annan sätt. Men som det ser ut nu så kommer jag kunna köpa hoppsadeln redan denna veckan! =) Kommer bli så mkt lättare för mig att rida då.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards