mallanord

Alla inlägg den 1 februari 2013

Av Malin Nord - 1 februari 2013 10:57

Har suttit en timme på facebook och google docs för att komma vidare i vårat grupparbete. Har hamnat i en jättebra grupp denna gång!

Alla har bra idéer och klarar av att jobba självständigt. Är verkligen skönt att vi kan "träffas" över internet och disskutera. Får dessutom saker gjorda. Effektivt arbete gillar jag!    Var ju lite det som var problemet i förra grupparbetet. De ville ses flera gånger i veckan i skolan och inte göra nånting hemma själv. Vilket jag tycker tar så extremt mkt onödig tid. Plus att jag pendlar och hellre sitter hemma dom dagarna vi är inte har något i skolan. Delar man dessutom upp arbetet och alla gör sitt så kan ingen heller glida på ett banaskal genom hela arbetet. Alla får göra lika mkt. Gruppen vi har nu ska jobba tillsammans hela denna termin, så är så skönt att vi alla är på samma planhalva. haha.

Denna gång ska vi göra en kvalitativ studie och har fått temat sexuella vanor. Så ska göra en intervju studie på några studenter från vår klass och har "sexualiseringen i samhället" och "attityder till sex i media" som ämne. Ska faktiskt blir jätte kul att jobba med detta! Vi ska bygga på med massa annat med vår studie sen under våren. Så kommer lära oss väldigt mkt av dessa två kurser!   

Fan vad jag älskar att plugga! (har dessutom två och ett halvt år kvar av detta livet, lovely!)


Nog om skolan!


I går red jag på Ture. Blev en uteritt på vägen och mamma joggade med. Testade min hoppsadel på honom och den låg rätt bra. Lite för vid plus att hans rygg lutar lite neråt. Precis som Nikkes rygg. Fördelen med min sadel är att den har platta och breda bossor som fördelar trycker mkt bättre än de flesta hoppsadlar. Tyngdpunkten ligger dessutom lite längre bak vilket är bra för Ture. Jag har dock inte kunnat sätta mig in riktigt i hur han rör sig än, men jag har fått idén att han blir väldigt rak i ryggen vid arbete. Sänker han däremot huvudet blir det lite nerförslut igen. Så han kanske ska ha en sadel som inte riktigt lika rak eller en sadel med tyngd punkten väldigt långt bak. Så att inte allt tryck hamnar vid manken. Har kollat upp det här med luft stoppning och det är verkligen olika vad folk tycker! vissa säger att det är det bästa som finns medans vissa säger att hästen fick ont i ryggen av det. Men jag tror att problemet är att det är svårare att passa in en luft stoppad sadel eftersom luften inte formar sig förens man sitter i sadeln och hästen är i rörelse. Men jag gillar tanken på luft stoppning eftersom det rimligtvis borde variera trycket efter hur ryttaren rör sig och det borde aldrig bli onödigt tryck på hästar med stora bogblad osv. Ska forska vidare i detta!


I alla fall så var Ture betydligt lugnare i går. Gick att jobba honom i skritten, han ville söka stöd på bettet också. Testade även lite trav och stundtals sökte han stöd på bettet även där. Övade även på att han ska ta sidförande skänkel och skänkel överhuvudtaget. =)

Han har en tendens att tro att skänkel bara betyder framåt. Men efter lite trixande gick det att flytta honom undan för vänster skänkel. Men höger gick inte så jag fick hoppa av och jobba honom från marken. Då gick det! Något stelt! Men det gick och han försökte verkligen. Kan tänka mig att det tar emot lika mkt för honom att göra detta som det gör för mig när jag ska försöka gå ner i spagat. haha.


Idag ska jag jobba honom lite lösgörade från marken. Ska hålla på lite i hagen eftersom det är glansis på vägen och jag kommer halka och slå i hjäl mig om jag går där. Bra om det är lite "terräng" så han får lyfta på benen ordenligt också. Så idag blir det bara skritt jobb för Tures del.


Tjao!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards