mallanord

Direktlänk till inlägg 2 mars 2013

Skillnad på travare och ridhäst?

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäller för tex halvblod, inte gäller om man har en travare. Alltså man behöver inte träna för tränare, man behöver inte lära hästen att hoppa från grunden(man ska ju endå inte tävla aktivt)Ofta är det så att ryttare med travare försöker skylla på att hästen är en travare det är därför den inte kan ditt och datt. När det egentligen är ryttaren själv som har bristande kunskaper och ofta inte vågar eller vill rida för tränare.


En ryttare kan hålla på i årtal med att traggla dressyr själv med sin travare och den har fortf inte lyckats lära sig grunderna. Just för att man som ägare av en travhäst har fått för sig att det "ska" ta lång tid och att det är "jättesvårt" med en travare. 

Problemet tror jag ofta bottnar i att det är ofta ridmässigt okunniga som köper en travare. Dels eftersom den är billig, dels eftersom det inte ställer så höga krav på ryttaren att visa sig ute på träningar och tävlingar som när man köper en dyrare häst. Det är lite allmänt accepterat att travare passar till "skogsmulle" och om den nu skulle lära sig nånting så är det "Fantastiskt"!


Jag kan bara se till mig själv tex. Fick min första travare när jag var 12år och det tog lååång tid innan han gick som en ridhäst. Jag visste inte hur man skulle rida en "vanlig" ridhäst så då blir det ännu trixigare att få till det med en travare. Skillnaden för mig var att jag började träna på ridskolan med min travare. Vi behövde verkligen hjälp! Då lärde jag mig massor och det var detta som fick mig intresserad av att börja tävla och så småningom köpa en tävlingshäst. 


Jag säger inte att det är lätt att rida till en travhäst. Det kräver sin kunskap. Men den kunskapen skiljer sig inte från om jag skulle köpt mig en halvblods unghäst. Skillnaden ligger i hur lång tid allting tar. Det som jag har lärt mig när det gäller travare är att det finns ingen annan väg än att börja helt från grunden och där får man ligga rätt länge!  Många som har travare har alldeles för bråttom. Börjar hoppa när hästen inte kan galoppera. Börjar träna galopp när hästen inte ens kan gå stabilt i trav. 

Jag själv är ingen stjärnryttare. Har dock lärt mig rida ordentligt på halvblod och har sen tävlat och tränat upp under 10 års tid. 

Så nu känner jag mig väldigt mkt bättre förberedd på att skola om en travare. Men jag tänker fortf rida regelbundet för tränare!


En travare kan lära sig allt som vilken annan häst som helst. Det finns inga genvägar för att lyckas med sin travare. Och man kan inte skylla på att det är en travare mer än att det kanske sitter i kapaciteten hos individen. Tex hur högt man kan hoppa. 

Har man en travare så tycker jag att det är extra viktigt att man tar hjälp av tränare och att man lägger stor vikt på grunden. Det har man igen tusen ggr om sedan. Sen är det såklart en skillnad ridmässigt hos en travare. Jag beundrar de ryttare som rider sina travare så som just den hästen behöver. Man måste inte rida sin travare precis enligt boken. Kan den inte byta galopp på hoppbanan så låt den trava ett par steg osv. Att man kan anpassa sig är super bra! 


Men det jag menar är att man måste träna från grunden och ska man ut och tävla så finns det inga genvägar utan det tar tid att sätta grunden hos en travare, men det är inte särskilt svårt!


Var stolt att du bestämt dig för att äga en travare och ha ödmjukheten att ta hjälp där din egen förbåga brister!

 
 
Camilla

Camilla

2 mars 2013 12:31

Vad kul att du gillar den!! Vilket fantastiskt bra inlägg! Min första häst var en travare som fortfarande tävlade. Jag red in henne och lärde mig rida samtidigt. Efter åtta år var jag dock nöjd med vad jag åstadkommit! Min Lukas jag har nu är otroligt välskolad och tävlar upp till 110cm. Men han har helt andra förutsättningar än andra travare. Folk förstår inte det heller. En del travare har begränsningar. Lukas har tre bra gångarter och en bra hoppteknik. vad som gör honom en riktig vinnare är dock trqvhästarnas fantastiska inställning och vilja! Jag tävlade upp till 100 cm på mitt förra varmblod. Fråga mig inte hur det var möjligt då hon hade noll teknik och helt oreglerbar galopp.. På ren vilja skulle jag påstå, haha!

http://Unafraid.blogg.se

Malin Nord

2 mars 2013 12:44

Ja det finns ju vissa bättre lämpade travare om man vill tävla också. Din häst är ju toppen fin!
Ja man får så otroligt mkt av travarens fantastiska arbetsvilja, helt klart rasen med bäst temperament! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Av Malin Nord - 27 februari 2013 18:16


Idag har jag varit hemma hela dagen! Ska strax ge mig ut till Willys bara. Ture får vila idag. Han är nog lite mör efter gårdagen. Har pratat med min veterinär nu och hon kommer kolla på honom nästa onsdag. Då ska vi kolla honom i ridhuset. Både vi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards