mallanord

Alla inlägg den 8 januari 2013

Av Malin Nord - 8 januari 2013 14:21

Har ringt det värsta samtalet i mitt liv. Den 21 januari kommer Nikke att få vandra vidre till det evigt gröna ängarna. =(

Han kommer att tas bort här hemma och min veterinär kommer ge honom lite lugnande innan och hon har även gått med på att hålla i honom vid själva avlivningen. 


Har beslutat att ta bort honom eftersom han inte har någon framtid längre. Han kan inte gå i en vanlig hage pga hovarna, han har blivit halt på frambenet igen (förm senskadan) och jag förmår mig inte att sälja honom. Risken är för stor att han hamnar i fel händer och att han får spendera sina sista år med att åka runt hos olika ägare. Tar jag bort honom så vet jag att han inte kommer lida. 

Jag har dessutom lovat mig själv att aldrig låta Nikke stå längre tid i sjukhage/boxvila. Risken att han tappar skorna är även så stor och gör han det så blir det boxvila. Jag tycker det finns en gräns för vad man kan acceptera som ett värdigt liv. Nikke är en sån häst som verkligen lider av det. 


Jag vill ha en häst som går att träna och tävla på, Nikke kan kanske bli en promenad häst på sin höjd. Varför ska jag då behålla honom om ingen av oss får ut vad vi vill av livet?  Nikke är dessutom inte promenad häst typen. 

Jag har haft honom i 10 år nu och vi har gjort allt vi någonsin kunnat göra tillsammans. Han har varit en helt fantastisk häst och vi passar varandra som handen i handsken. Jag kommer aldrig glömma dagen då jag provred honom, det sa verkligen "klick" direkt. Till och med mamma som inte red på honom gillade honom direkt! 


Att bestämma sig för avlivning och att behöva ringa själv för att boka tid är nog det allra värsta. Jag har dock tänkt på detta i säkert ett år tid men nu när jag väl bestämt mig så känns det faktiskt skönt. Måste verkligen ge all heder åt Stockholm nödslakt som jag ringde till, fick verkligen ett jättebra mottagande och samtalet, som man föreställt sig som det värsta i ens liv, blev inte så jobbigt trotts allt. 


Nu är det dock 13 dagar kvar och jag måste bara vänta. Har försökt distansera mig och inte hålla på så mkt med Nikke nu. Har inte ridit honom mer än 5 min de senaste 2 månaderna. Jag ska nu försöka börja med Lillan så jag har något annat att tänka på. 


Min fina underbara Nikke! 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards