mallanord

Direktlänk till inlägg 25 januari 2013

Fredag

Av Malin Nord - 25 januari 2013 20:04

"Ledig dag" från skolan. Har en inlämningsuppgift att göra klart tills på tis kl 16 så måste sitta och plugga i helgen. Är ju ledig fram tills tisdag så jag har ju tid i alla fall. Känner mig allmänt förvirrad ang skolan nu. Verkar vara så sjukt mkt vi ska hinna med närmsta månaden så jag undrar om det kommer ens gå. Just nu går vi Vetenskapliga metoder och Folkhälsovetenskap samtidigt. 

Där vi även ska göra en vetenskaplig studie. Phu..


I dag har jag i alla fall varit hos Ture! Jag red ut på vägen och mamma gick med. Ture va super pigg i skritten och rivstartade från stallet. Hade vanligt tredelat bett på honom och han funkade jätte bra på det. Hade mitt tredelade anatomiska med fasta ringar. 

Märkte att han stressade lite mkt så fort jag tog tyglarna. Speciellt när jag bad honom stanna, då blev han trilsk och körde upp huvudet och fortsatte gå. Han har en tendens att bita sig fast i höger tygel och sen skjuta ut bogen. Men då tvingade jag honom att gå på en liten volt i höger varv tills han slutade tränga in bogen och slappnade av. Mot slutet av ridturen så blev han riktigt lösgjord faktiskt. Han var inte alls speciellt stel i sidorna. Han sökte sig neråt och tog stöd på bettet. Böjde honom lite lätt i sidorna också. 


Fick en helt annan känsla när jag provred honom. Då var han väldigt stum i munnen och gick med huvudet högt. Men han kanske var lite spänd då eftersom han var i ridhuset för första gången. Jag tror dessutom att han kommer röra sig mkt bättre när han får skor på sig. För nu tar han väldigt korta steg och går lite spänt. Men tror också att han kan röra sig bättre och mer fritt i bomlösa dressyrsadeln det är därför han helt plötsligt är lätt att böja och sänker huvudet lite. Han kan slappna av ordentligt i ryggen.

Jag är i alla fall possitivt överraskad av ridturen idag. Jag tror inte att han behöver så mkt grundridning som jag hade tänkt mig. Han känns väldigt lite som en travhäst. Tycker inte nånting påminner om att han är travare. Känns mer som att rida på en ponny. =)  Kul också att han är så pigg och framåt samt att han har lätt för att lära sig och inte är nå tjurig eller tvär. Toppen temperament verkligen! 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards