mallanord

Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

Sadelutprovning

Av Malin Nord - 15 februari 2013 15:01

Idag blev det sadelutprovning som sagt och Ture var jätte snäll som alltid. =)

Vi började med att kolla min sadel, Morris & nolan. Vi kunde konstatera att den var både för smal och helt fel modell. Så det var bara att ta bort den. Sen provade vi en Frank Baines Reflex, den satt bättre men det var också fel modell. Den var mer passande för en sluttande rygg och inte rund som Tures. Så jag red inte i den heller.


Sen provade vi en Lippo "Marcello". Är en sadel som är lik pessoas sadlar men till ett billigare pris. Det är dessutom utbytbara koppjärn på den. Denna satt riktigt bra. Så jag provade rida i den. Herregud vilken skön sadel! Jag är verkligen inte van vid så mjuka sadlar. Ture rörde sig jätte bra och avslappnat. Bogarna blev fria och sadeln rörde sig inte och han kunde inte knuffa mig åt sidan med den. Jag fick dessutom en jätte bra "close contact" känsla i den. Vilket jag tycker är extra viktigt på en så liten häst som Ture. Jag vill sitta så "nära" som möjligt. Sadeln hade jättebra mjukt stöd för skänkeln utan att man kände sig "instängd". Jag trivdes i den helt enkelt! Det var MW koppjärn i den så det var liiite för vid. Så vi provade med en fårskinnspadd som tar ner med en halv strl och då blev det helt perfekt!


Så provade vi även en modell av santacruz men den kändes hård och bred jämfört med Lippon. Dessutom så blev sittpunkten förlångt bak så det blev inge vidare. Fick inge stöd för knäna heller. Ture har en väldigt kort rygg så det blir inte så mkt plats för en sadel. Lippo sadeln var precis rätt modell på bommen. Den ligger an precis där den ska men släpper lite tidigare längre bak, vilket gör att han kan röra sig obehindrat med bakbenen. Sen är då så himla bra att det är utbytbara koppjärn! För Ture kommer garanterat att bredda sig massor med tiden. Så nu vet jag vilken sadel jag ska ha. Problemet är bara att det inte finns så överdrivet många Lippo sadlar tillsalu begagnat. En ny kostar runt 14.000kr och det har jag def inte råd med. Men sadelutprovaren tog med sig min Morris & Nolan och ska försöka sälja den åt mig. Så förhoppningsvis får jag den såld snart.

Men jag är ju inte desperat behov av sadeln just nu. Kan ju rida med mammas sensation, vilket är ganska bra om jag gör nu i början när han ska bygga om sig. Men nu vet jag  i alla fall vad jag ska ha! =D

 

 

Lippo Marcello

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards