mallanord

Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

Ko-skräck

Av Malin Nord - 5 februari 2013 18:24

Red på ridbanan med Ture idag. Anne-sofie och Lillan var med också. Vi hade sällskap av en kossa som stod i hagen brevid banan. Den tyckte Ture var fruktansvärt läskig. Som tur va så brydde sig inte Lillan. (hon är ju van vid kor)

Men efter ett tag så slappnade han av och kossan gick in i lösdriften igen.


Red i skritt och tränade på lite lydnad. Halvhalter och träna på lägga an skänklen utan att han far i väg. Till sist blev han riktigt lugn och lösgjord. Testade att trava ett varv och han travade i form! Men blev bara ett varv i riktigt låg form och med ordentlig höjning av ryggen. Sista två varven så blev han trött och orkade inte riktigt. (var massa blötsnö på ridbanan)

Men nu går han nästan hela tiden i en bra form när man skrittar. Han vill vara där och jag behöver inte göra så mkt mer än att ha ett mjukt stöd i handen och sitta balanserat i sadeln.


Ture blev även av med resten av allt hår nu ikväll. Så nu är han helklippt. Kollade på honom nu och han har gått upp rejält i vikt nu. Han äter ganska mkt halm också. Så nu ska jag börja dra ner på maten. Tycker han börjar få lite tjock mage. haha. Han är ju rätt liten häst så 14 kg hö blir ganska mkt. Plus att han äter säkert 5 kg halm varje natt också. Nu har han i allafall lite underhudsfett och blivit lite rundare över ryggen. Det enda som fattas är muskler. Men så länge han inte går hårt så är det ingen idé att ge honom krafft foder. Han blir bara tjock. Jag är så van vid Nikke som aldrig blev tjock. Han kunde äta hur mkt som helst.   

Nu kanske man kan börja räkna på en foderstat!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards