mallanord

Direktlänk till inlägg 2 februari 2013

Lördag

Av Malin Nord - 2 februari 2013 09:21

God morgon. Har precis vaknat och ska snart bege mig till Ekbolanda. Sen tänkte jag åka till Lurbo och kolla på hopptävling!

Sen får jag se hur länge man kan sitta där i kylan. Skulle även vilja hinna rida ut på Ture.

Igår tömkörde jag honom i hagen. Han var så gullig och snäll. Tränade på att han skulle acceptera att man rör honom med pisken och så använde jag handtaget på spöet som "skänkel" när jag försökte få honom att flytta bakdelen. Är verkligen mkt lättare att jobba en häst från marken när man ska lära in sånt här.

Fick honom även att gå skänkelvikning ett par steg åt båda hållen. Berömde jätte mkt första gången han gjorde rätt och då förstod han och ville gå skänkelvikning hela tiden.   


Har funderat lite på vilka kortsiktiga mål jag har med Ture och kom fram till detta:


  • Att han tar framåt drivande och förhållning.
  • Sidförande skänkel
  • Att han spårar på volt i båda varven

Detta blir i skritt än så länge. När detta sitter så kommer formen att komma naturligt. Jag tycker det är viktigt att han lär sig sidförande skänkel ganska direkt för annars kan man inte inverka på hans bakben plus att han lär sig att skänkel inte bara betyder framåt i räserfart. Jag kände förresten på hans rygg i förrgår och han reagerade ingenting! Tryckte ganska hårt men han reagerade inte alls. Vilket han gjorde tydligt sist jag testade när han precis kom. Så förhoppningsvis så var hans ryggömhet bara kopplat till utrustning och kommer att försvinna helt nu när den utrustningen är borta! Har även stretchat hans bakben efter varje gång jag hållt på med honom. Kör även "godis stretchen" nästan varje dag. Alltså att man med hjälp av en godis som man håller i höjd med flanken, får honom att sträcka/böja sig i sidan ordentligt.


Just nu går han även på 14 kg hösilage och 0,3kg Betfibermix per dag och jag tycker att han har lagt på sig redan! Jag struntar i foderstaten nu i början eftersom han behöver gå upp i vikt. Men enligt mina beräkningar så ska 14 kg hösilage täcka hans protein behov plus att han får ett överskott av energi. Betfibermixen tillför mest lite mer protein p.g.a av lusern och linfrö halten men det är även att bra foder för att hålla magen i form och för att få i honom vätska och vitaminer. Han verkar inte heller blir pigg och galen av att få krafft foder, fast nu får han ganska lite i för sig.


Igår tog Sandra lite kort på Ture. Så ska få upp några här på bloggen i dag!


Nej nu måste jag sticka!



 
 
Anni

Anni

2 februari 2013 18:26

Jo precis som du säger. Mer utseende och gångarter än lydnad och samspel. Som jag såg på senaste Os, att ryttaren satt och smådrog hästen med kandaret var 3e steg ganska kraftigt för att den skulle lyssna och denna fick bland de bästa resultaten (Tack vare hästen gångarter) Hade det varit för några år sedan hade dom legat med låga resultat bara p.g.a detta! Nej usch, jag är glad för min medelmåtta jag iaf! :D

http://anniis.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards