mallanord

Direktlänk till inlägg 10 december 2012

Tränings upplägg Nikke

Av Malin Nord - 10 december 2012 11:58

Kortsiktigt:

 

 

  • Uteritt i skritt 30-60min minst 2 ggr/v
  • Intervall träning trav/galopp 15-30min minst 1-2g/v
  • Vila minst 3ggr/v
  • Minst 1 av vilodagarna ska vara lösgörandearbete i skritt ute.

Långsiktigt:

 

  • Dec- 1 jan: Endast konditions träning/uteritt.
  • Jan: Börja åka till ridhus och rida mer på volt samt börja med markarbete.
  • Mitten på jan- början på februari: Vara med på hoppträningarna 1 g/v. Fortsätta med uteritt 3-4ggr/v + markarbete 1g/v.
  • Februari: Pay & Jumps/klubbtävlingar, Lägga in dressyr pass i ridhus.

Kommer lägga mkt tid på att rida ut och rida rakt fram. Tänker träna lydnad och lite dressyr vid uteritt dock. Kommer inte att lägga så mkt tid på att harva runt på voltspår. Ska försöka hitta tillbaka till hur jag red honom förut. När han var som allra bäst så red jag bara i ridhus/på ridbana 1-2g/v och då var det antingen på hoppträning eller att jag själv tränade markarbete bara.


Men som sagt så beror allt på hur underlaget ser ut och grannarnas välvilja. Som det är nu så får man fortf inte rida genom skogen, men antar att dom bara glömt bort att ta bort skylten. Nu är det ju hårt i marken och ingen förstör ju nu. Nu har jag dock stora vallen och vägen att rida på. Ska införskaffa ett par avtagbara snösulor som jag kan ha när det blir slask och stylt väder. Då kan jag rida även dessa dagar.  Blir det riktigt jävligt så får jag väl åka till ridhuset och köra konditionsträning på fyrkantspåret. =)

I vår så kommer det förmodligen vara en lång period då det är geggigt igen och då får man göra vad man kan på vägen och sen försöka ta sig till ridhuset. Jag känner att det är viktigare att Nikke får gå lite hårdare konditionspass 3-4ggr/v och vila resten. Än att jag sitter och maler lösgörande på volt 6ggr/v. Vilket inte ger så mkt kondis eller muskler. Dessutom så sliter det mer på hans ben.


Mitt mål är i alla fall att först och främst komma ut på lite klubbhoppningar/Pay & Jumps och sen även satsa mot att hoppa lite lokalt i vår!


*Hoppas allt går vägen och att Nikke håller sig fräsch!*


Vill att han ska bli så här bra och fin igen!

(90+1m på Upk, glömde bort näst sista omhoppningshindret i 1m..)


 
 
Hanna

Hanna

10 december 2012 15:54

Fin blogg!
Jag ger ut en julklapp till ALLA mina läsare, gå in på min blogg för mer info. :)

http://anniehannaa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards