mallanord

Direktlänk till inlägg 14 januari 2013

Fy vilken jobbig tid

Av Malin Nord - 14 januari 2013 16:18

Denna veckan önskar jag att jag kunde sova mig igenom. Är verkligen psykiskt jobbigt att gå vänta tills på månadag.

Har tappat aptiten, sover dåligt och gråter av och till hela tiden. Bröt i hop totalt i går när jag kom till stallet och såg Nikke stå där i sin lilla hage och deppade. Usch. Ska bli så skönt när det är över. Att inte behöva se honom varje dag och veta vad som väntar. Jag är verkligen glad att min veterinär kunde vara med och hålla i. Hade verkligen inte klarat det!


Trots allt så känns det lite bättre nu när jag vet att det kommer in en ny häst som jag kan pyssla med. (Har fått tillbaka lite av aptiten, det är väl ett bra tecken! =) Kan inte riktigt glädja mig än men jag vet att det kommer. Jag känner i alla fall att mkt inspiration har kommit tillbaka! Har beställt lite longerings grejer och har börjat lägga upp lite planer för nya hästen.

Eftersom han är så pass grön inom ridningen så ska jag börja med att longera och tömköra i skritt så han lär sig att tänka framåt nedåt. Just nu går han väldigt högt med huvudet och spänner/sänker ryggen. Han lägger för mkt tyngd i handen och det måste jag jobba bort.


Det är viktigt att han få ha bett i munnen men att man longerar med kapson över tränset så att han inte vänjer sig vid att lägga sig på bettet. Jag har beställt en gouge som jag tänkte använda i början så att han ska lära sig att söka sig nedåt. Kommer även varva med tömkörning för att kunna komma åt baken så han lär sig att trampa under sig.

Sen är det bara att ge sig ut i skogen och skritta när man ska rida. Kanske kan få låna nån av sensation sadlarna om jag är snäll =)

Bomlöst skulle ju vara optimalt nu i början då han inte har några muskler att tala om.


 

Nikke med bomlös Sensation dressyrsadel. Underbar!

 

 

Detta är en Gouge. Den verkar så att hästar som gärna går med huvudet högt får ett tryck på nacken och på så sätt

tycker det är behagligare att sänka huvudet/halsen och sträcker ut ryggen. Så den verkar endast när hästen tar upp huvudet. Denna tygel fick jag mkt erfarenhet av när jag praktiserade i hoppstallet och höll på med unghästarna. Går även att rida med.

 


Eftersom man vill få han att söka sig nedåt och sen därifrån ta stöd på bettet. Att han kan jobba så på lina ett tag tills han fått lite grundmuskulatur. Som det är nu så vill han gå som en travhäst alltså med huvudet högt och fösa sig framåt med bakbenen. Så det kommer behövas lite vägledning för att han ska lära om sig. 

 

Long and low. En bra form för unghästar/travhästar som ska lära sig gå rätt.

 


Angående hjälptyglar så brukar jag inte använda det så mkt. Men mest för att Nikke aldrig behövde sånt. Däremot så om jag ska välja så tycker jag att det är bättre att man anväder gouge eller chambon istället för att rida med snodd och graman. Risken att hästen går bakom hand och inte jobbar med ryggen är stor med dessa hjälptyglar. Men en framtung häst kan i bland vara bättre att rida på graman som styrketräning korta intervaller för att minska slitande i munnen samt att man som ryttare orkar rida framhästen bättre utan 500kg i handen. (det är ju bakbenen som man vill åt) Så småningom blir hästen starkare och man kan ta bort gramanen.

En graman ska man nog därmot inte använda på en häst som går högt och spänner sig. Lika som att en gouge på en framtung häst bara förstärker att hästen går ännu mer på frambenen.


 

Taurus Karsk. Men har börjat kalla honom för Ture. haha

Så himla söt! =D


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards