mallanord

Direktlänk till inlägg 10 januari 2013

Varför varmblodig travare?

Av Malin Nord - 10 januari 2013 19:57

Jag har lite förkärlek till travare. Mest för att det är en sån komplett typ av häst. Genom åren har vi haft fyra olika travare som vi haft som ridhästar. Men bara två som vi har aktivt tränat dressyr och hoppning med.

Min uppfattning av varmblodet är att den har ett perfekt temperament. Oftast jätte snäll och lugn i hanteringen men kan endå vara pigg och arbetsvillig när man rider. Det finns ett driv i dom när man rider vilket jag tycker är roligt!


Nackdelen är ju såklart att dom försöker avla bort galoppen och gångarterna inte är bäriga på det sättet man önskar hos en ridhäst.

Men det finns två typer av varmblod. Den amerikanska som är lite typiskt "travhäst", ofta stora och har väldigt lång rygg och sluttande kors där bakbenen är mer fösande. Sen finns det den franska modellen som är lite grövre, ofta fuxar, har mer kvadratisk kropp och mer bärande bakben.


Amerikansk travare

 

 

 

Fransk travare

 

(Detta är förövrigt hingsten Gobernador, pappa till vallacken jag ska titta på i helgen)

 


Den franska modellen är bättre som ridhäst. Men finns många bra amerikanska travhästar också. Man blandar ofta de båda modellerna. För att vara löphästar så har dom ofta inte något skvättigt/hetsigt temperament utan är oftast modiga och bara "ångar på".   


Det allra bästa med travaren är att dom blir mkt hanterade från tidig ålder och det är oftast inget gulligull när man ska köra in dom. Vilket brukar leda till att dessa hästar följer och lyder människan otroligt bra. Det finns ingen travhäst som kan vara svårlastad eller svår skodd. Då är det antingen bara för hästen att acceptera det eller så är det hejdå. Har man som travtränare ett 20 tal hästar i träning så finns inte tiden för krångel och fjanterier i hanteringen. Sen finns det såklart undantag, speciellt bland ston.   


Ska man skaffa sig en travare som man tänkt ha som ridhäst ska man veta att man kommer förmodligen inte tävla det stora klasserna. Det är väldigt mkt jobb med att forma om och man får inte ha bråttom. Man ska nog helst ha erfarenhet av att utbilda hästar innan man ger sig på en travare. Så man vet hur det ska kännas. Men är man som jag, tycker om att ha långa projekt och gillar att få ha en häst med super temperament i hantering men med power och arbetsvillja då ska man defn välja varmblodet.

De är dessutom extremt billiga i inköp, alldeles för billigt, och man får väldigt mkt häst för pengarna om man jämför med att köpa ett medelmåttigt halvblod. Vill man tävla lätta klasser i hoppning och dressyr så är bara viktigt att man hittar ett varmblod med bra exteriör då har man en fin allround häst!


Några fina varmblod

 







Och självklart!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards