mallanord

Direktlänk till inlägg 9 januari 2013

Hoppsan!

Av Malin Nord - 9 januari 2013 23:13

Satt och strö tittade lite hästnet. Vad det finns. Fastnade för en annons och mailade. Fick svar och fick se film. 

Blev väldigt intresserad! Så nu har jag bokat in en provridning på lördag!   

Jag som hade tänkt va lite hästfri ett tag...


 

Hästen jag fastnade för är en val f-07. Varmblod med fransk stam,. Tycker han har väldigt fin exteriör och han rör sig väldigt fint.

Han är riden och kan galoppera, vilket han gör väldigt bra! Potential!! Kommer kunna låna den på foder några år om jag gillar den. Kan även köpa den sen om jag skulle vilja. 


Hade ju tänkt mig en unghäst egentligen. Men har inte råd att köpa nåt mer än typ en åring nu när jag är student och då kommer det dröja väldigt länge innan man kan göra nåt med hästen. Har kollat lite på foderhästar och det är väldigt dåligt utbud om man vill ha ett ridbart halvblod utan gamla skador och som inte är född  typ -93. 

Har egentligen inte lust att ha en ren "tävlingshäst" med allt det innebär. Har varken tid, råd eller lust inte så länge jag pluggar. Ska man få en sån på foder så ska man ha jävla tur! 


Denna vallacken jag ska titta på i helgen är en sån travare som verkligen har potential att kunna bli en bra ridhäst. Är dessutom lite som att jobba en unghäst. Såklart endel jobb med den, men bara sånt som jag tycker är kul.   

Har ju rätt mkt erfarenhet av travare och jag kan lätt se om det kan bli nåt av den eller inte. Mkt har att göra med exteriören. Brukar dessutom inte hända särskillt ofta att man hittar en sån här häst bland annonserna. 


Ska bli väldigt spännande att åka och provrida. Efter att ha gått runt de senaste dagarna och gråtit och varit allmänt deppig. Så blev jag idag lite upprymd och glad. Tänker på framtiden och får inspiration istället för hemska ihopkok-bilder på Nikke. 

Jag kommer på att jag känner mig verkligen redo för en ny häst. Har liksom sörjt klart Nikke, för det började redan 2011 när han fick senskadan. Det var då jag förstod att inget skulle bli som vanligt igen. Dessa snart två år som Nikke har varit konvalecent så har jag bara försökt fly undan det fruktansvärda beslutet att ta bort honom. De senaste två åren har då INTE varit kul. Ständig oro och alltid en klump i magen. Även om Nikke är en helt underbar häst så är han en väldigt omständig häst att äga. Det är mkt man inte kan göra med honom pga hans temperament. Han är ju inte speciellt sjysst mot sin mattes nerver heller, springer som en galning i hagen och är allmänt våghalsig.   


Även om jag inte skulle gilla denna vallack så känns det som att jag vet vad jag letar efter lite. Tar man en häst på foder så behöver man heller inte chansa lika stort. Men hoppas att jag hittar en ny bästa vän snart!   


 
 
Ingen bild

Mamzellen

10 januari 2013 08:35

EN dag utan hund räckte för mig! En ny häst kommer att hjälpa dig genom den värsta sorgen efter Nicke.

Malin Nord

10 januari 2013 19:47

Ja det är faktiskt skönt att gå vidare. Nikke kommer i alla fall ha det bra i himlen.

 
anni

anni

11 januari 2013 22:56

Haha den hästen tittade jag också på! Blev också rejält sugen, har dock inte möjlighet att kunna ha mer än en häst hehe! Lycka till på provridningen! Gillade ditt inlägg "varför varmblodig travare" btw! Har själv med amerikans stam och det är väldigt mkt att kämpa med just ridmässigt, att överhuvudtaget få ihopa henne! Och ett sto, som ej vill lastas hihi (a)

http://anniis.blogg.se

Malin Nord

12 januari 2013 00:14

Ja den verkat lovande :) kul att du också har ett varmblod. Jo vi har ett varmblodsto hemma och hon har åsikter hon med ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nord - 4 mars 2013 20:56

Följ oss här i stället! www.stallekhagen.blogg.se

Av Malin Nord - 2 mars 2013 18:16


Har bestämt mig för att Ture ska få en lugn period fram tills på onsdag då veterinären ska kolla på honom. Vill inte att han ska ha träningsvärk eller likn då. Vill ju kunna se om det är någon hälta eller inte. Så ska bara skritta ut på honom så att ...

Av Malin Nord - 2 mars 2013 11:07

Jag läser ganska många hästbloggar. Där många har travare som ridhäst. Något som jag ofta stöter på är att folk som har travare försöker få andra att tro att det är jätte mkt svårare att ha en travare än en ridhäst. Att alla vanliga "regler" som gäll...

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:54

Av Malin Nord - 28 februari 2013 19:25

Känner mig jäkligt trött. Trots en energidryck och en kaffe i magen. Har varit trött hela veckan. Fick åka hem från gymmet sist för jag blev helt yr och svimfärdig. Men idag har jag i alla fall varit ute på en skrittur med Ture. Han var jätte trö...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards